Počas uplynulého týždňa som v rukách držal viacero firemných prezentácií a prešiel niekoľko webstránok. Firmy to boli rôzne, s rôznym zameraním, ale ich komunikácia mala jeden spoločný prvok. Prvok, ktorý sa vo firemnej komunikácii objavuje častejšie, než je zdravé. Všetky firmy sa „snažili“.
Čo tým myslím? Naratív, ktorý hovorí napríklad:
„Našim klientom sa snažíme prinášať kvalitné služby v oblasti…“
alebo
„Snažíme sa piecť tie najlepšie štrúdle a naši zákazníci nás preto milujú.“
„Našou neustálou snahou je zlepšovať sa.“
Na prvý pohľad chybu možno nevidíte, ale verte mi, je tam! Preto to takto nerobte. Nie vždy sa to dá, napríklad teraz to bude problém, ale vždy, keď je to možné, sa snažte podobné vety napísať bez použitia akéhokoľvek tvaru slova „snaha“.
Prečo? Pretože slovo „snaha“ máme väčšinou podvedome spojené s niečím nie príliš dobrým. Neplatí to na sto percent, preto v predošlej vete dávam dôraz na väčšinou, no väčšinou to platí. Nemusíme sa zdržiavať siahodlhými psychologickými traktátmi na túto tému, preto len pár jednoduchých príkladov:
„Snaha sa cení.“
„Aspoň si sa snažila.“
„Palo, bolo to na štvorku, ale dám ti trojku. Za snahu. Ale musíš sa to doučiť.“
Vidíte to, však? Slovo snaha v podobných vetách obyčajne hovorí o tom, že niečo nie je také dobré, ako by mohlo byť, alebo je to jednoducho úplne zlé. Asi by ste zákazníkovi neposlali prezentáciu, v ktorej mu poviete: „Pečieme štrúdle, ktoré by mohli byť lepšie“. Nechceli by ste, aby si na vašom webe prečítal: „Našim klientom prinášame nekvalitné služby…“. Určite bude lepšie, keď si prečíta „Pečieme skvelé štrúdle…“ alebo „Prinášame kvalitné služby…“.
Preto sa vždy nad textom, ktorý pripravujete, ešte raz zamyslite, a keď v ňom uvidíte „snahu“, začnite hľadať lepšiu formuláciu. A je úplne jedno, či výstupom bude tlačený text, webstránky, podcast , alebo video na youtube.